Wykkad II

Ontologia wykład 2

USPOŁECZNIENIE SIECIOWE

Służy relacji z ludźmi bo służy jakimś celom które obraliśmy. Relacje te pochodzą z wyboru. Aktywność umysłu. Przechodzimy od całościwoych problemów do otwartych sieci jednostki. Indywidualizacja, wielkaspekotowość.

Cechy:

-INDYWIDUALIZACJA; Podmiotem są jednostki, następuje zanik klas społecznych, zanik tradycyjnej wspólnosty jaką była rodzina (jest dysfunkcjonalna).Wyróżnia sie tu przede wszystkim indywidualizację pracy, pionierzy określają siebie jako wolnych strzelców, piszą o nich jako o freelance, koczownicy. Oni pracują nie w jakieś firmie ale dla jakiejś firmy.Wykonują konkretne zlecenia. Zbiera się grupa ludzi a po skończeniu zadania rozchodzą się i zapominają o sobie. Ogłaszają sie w internecie i czekają na konretne propozycje. Nie ma tak że pracujemy z kolegami z ławki az do emerytury. Często zmienia się miejsce zamieszkania. Uspołecznienie jest mobilne, wybieramy sobie ludzi z ktorymi chcemy pracować ale nie nawiązujemy z nimi jakiś konkretnych przyjaźni. Ma charakter instytucjonalny. Takie samozatrudnienie likwiduje proletariat, klasę robotniczą. Są właścicielami swoich firm jednoosobowych. Nie występuje żadna siła społeczna która dokonałaby przewrotu. Ostatnim takim wyrazem ruchu społecznego była epoka przemysłowa Solidarność- proponowała coś nowego.

-KROTKIE INTENSYWNE RELACJE; Ograniczają sie do tworzenia zespołu do konkretnych działań. To także odzwierciedla się w życiu osonbistym.

-NARRACJA- INFORMACJA; Przejście od narracji (uczestnictwo w całym życiu partnera, jego doświadczeniach, lękach) do informacji (jakie masz referencje, doświadczenie, co potrafisz). To co ma się w głebie duszy jest nieistotne. Wymiana wizytówkami tworzy sieć uspołecznienia informatycznego, sięga się do nich w celu przeprowadzenia konferencji, gdy są potrzebe do jakiegoś zadania. Kontakty są towarem, który mozna wymieniac. Funkcjonalność.

-ASYMILACJA PRACY I ZABAWY; Nie liczy się cieżka praca ale kreatywność, pomysł, nowa idea. Takiemu myśleniu sprzyja swobodna atmosfera a nie siedzienie po 10 godzin za biurkiem. Dlatego spotkania odbywają sie w restauracjach, przyjemnej muzyce i przy lampce wina. Ale z drugiej strony zaciera sie granica między przyjaźnią a współpracą, między domem a pracą. W pracy jesteśmy cały czas nawet u cioci na imieninach. Mamy ze sobą zawsze komórkę, laptopa. Dla otoczenia moze to być irytujące.

-ODERWANIE RELACJI SPOŁECZNYCH OD CZASU I PRZESTRZENI; Uspołecznienie bez lokalizacji. Rzecz w tym że z laptopem mozemy pracowac wszędzie, nie trzeba być w jakimś konkretnym miejscu. Ukierunkowane technologiami, sprzętem, komunikacją. Najwazniejszym miejscem w mieście jest lotnisko. Jesteśmy uniezależni od czasu. Sklepy internetowe czynne przez cały rok 24h. Czas pracy nie jest juz czasem linearnym (tj. od pon do pt) ale serialnym (wykonanie jakieś pracy i koniec).

-RELACJE POSTSPOŁECZNE; Ludzie wycofują się z więzów społecznych. Sprawy publiczne przestają ich interesować. Zaczynają żyć w zamkniętych, wydzielonych osiedlach- Gated Communities; (gate- brama) z ochroną gdzie do wewtnątrz wchodzi się na odcisk palca. Są to siedla samowystarczalne, mają swoje sklepy, usługi i do pracy nie trzeba się ruszać (laptopy). Izolują się od społeczeństwa, tworzą wspólnoty które są pewnymi "wyspami" w miastach. Wycofują się do sfery prywatnej, mniej ludzi w stowarzyszeniach.

-Następuje przemiana pojęcia natury ludzkiej (niektórzy używają pojęcia "istoty postludzkie" ). Wraz z rozwojem technologicznym będzie następował zanik pojęcia człowieka jako organizmu czysto biologicznego, naturalnego. Człowiek będzie się stawał pewnym konstruktem technologicznym, mianowicie jesli pewne rzeczy juz funkcjonują zwlaszcza w medycynie ktora jest napędem to jesli dojdzie do takiej rewolucji nanotechnologicznej to bedziemy mieli do czynienia z pewnym nanourządzeniami które będą wbudowywane w organizm ludzki. Będa wykrywaly i niszczyły wirusy, nowotworowe komórki i w ten sposob bedzie mozna korygowac organizm ludzki przy czym własnie staje sie on tylko konstruktem a nie biologią.
Jesteśmy na początku epoki informacyjnej i nigdy nie jest tak ze tylko jedna epoka występuje w jednym czasie. Chodzi o to co jest formą przewodnią, co nadaje dynamikę w społeczeństwie i co jest realnym podmiotem społecznym ktore tworzą jednostki ktore napędzają dynamizm społeczny, mowi sie ze ten swiat który sie wyłania to jest swiat 20 na 80. tzn że 20 % ludzi stanowią ta scisłą czołowkę kretywną innowacyjną i mobilną a te 80 % nie da rady z różnych względów dołaczyc do tej czołówki. np ze wzgledow naturalnych zdolnosci intelektualnych.Świat wymaga ciagłego uczenia się. Społeczeństwo gdzie trzeba sie permamentnie uczyc przekwalfikowywać bo zmiany które sie dokonują są bardzo szybkie.
Po upadku komunizmu gdy ktoś znał tylko średnio język obcy to dostawał lepszą pracę. minelo kilkanascie lat i znajomosc jezyka stala sie warunkiem wstepnym do otrzymania pracy. widzimy jak wszystko szybko sie zmienia. Zalozenie Darwina : NIE ZWYCIĘŻA NAJSILNIEJSZY ALE TEN KTO SIĘ NAJLEPIEJ PRZYSTOSOWUJE Ttak bylo zawsze w poszczegolnych sferach a bedzie sie nasilać teraz.

W Stanach przeznaczone jest 3% PKB na badania i rozwój, na technologię, innowację i naukę.
W UE jest 1,8 % PKB
W Polsce jest 0.3% i …. spada.

Aparat pojęciowy,który posłuży nam do opisu struktury społeczeństwa i przedstawienia różnych typów społeczny składajacy sie z 10 kategorii które występują parami.

1 para: Obie słuzą do opisu interakcji. Jakiej postawy, nastawienia oczekuje sie od człowieka i jego roli społecznej. Afektywne (emocjonalne zaangażowanie np w rodzinie) -— Afektywne (neutralność np sędzia,nauczyciel)

2 para: W jakim zakresie angażujemy sie w relacjach z partnerem? Całościowość (wszystkie aspekty życia partnera, czy uczestniczymy w całym jego życiu np. relacje rodzinne)-- Aspektowość( np.role zawodowe-nauczyciel kotry ogranicza sie do edukacji, przekazywania wiedzy),

3 para: Jak my klasyfikujemy ludzi? Przypisaniowość ( wg tego kim kto jest z przypisanego naturalnego statusu np koloru skóry, płci, wieku, Osiągnięcowość ( co kto robi, rozróżniamy ludzi wg tego co potrafi, jakie ma zdolności, co potrafi osiągnąć, jakie ma kwalifikacje itd.). Np. oczekujemy od nauczyciela ze bedzie kwalifikował uczniów wg tego co kto potrafi. Zaś w rodzinie rodzice traktują dzieci przypisaniowo bez względu na to co potrafią.

4 para: Jakie są zasady relacji społecznych, Partykularyzm (rodzina) polega na określaniu relacji społecznych wg kryteriów wewnętrznych wobec tej relacji --Uniwersalizm polega na określaniu reklacji społecznych wg kryteriów zewnętrznych wobec danej relacji. Powiedzmy ze mamy jakąś relacje na wolnym rynku i trzeba udzielić komuś kontaktu. Kontakt zwieraja 2 osoby i teraz jest py.t takie: czy ja mam udzielic temu drugiemu dobrego kontaktu i kiedy ta racja bedzie okreslona uniwerslalistycznie a kiedy partykularystycznie . Partykularystycznie jesli ja bedę sie kierował tym jakie mnie osobiście wiążą zwiazki z tym człowiekiem a wiec np. jeśli on nalezy do mojej rodziny to mu udzieel kontaktu a jesli nie należy to nie albo jesli należy do tej samej partii, grupy narodowej, religijnej itp.
Uniwersalizm kieruje się np tym czy ktoś jest wypłacalny, czy dotrzymuje umów, czy ma możliwość zrealizowania tego kontaktu, a nie patrzy na to czy on jest z mojej rodziny, partii itd. Wszelkie relacji społeczne można tymi kategoriami ocenić. Rola nauczyciela do ucznia powinna być uniwersalistyczna. Nie powinien zwracać uwagi co go łączy osobiście z uczniem. Nauczyciel nie powinien uczyć swojego dziecka. W rolach rodzinnych oczekujemy oczywiście ze rodzice bedą inaczej traktowali własne dzieci. Są takie społeczeństwa gdzie przeważaja więzi partykularystyczne- silne sa zwiazki rodzinne, etniczy, narodowe (wschodnie) i gdzie przeważają więzi uniwersalistyczne(zachodnie).

5 para: Chodzi tu o to czy w danej relacji chodzi mi w pierwszym rzędzie moje własne dobro, czy raczej przekładam je na dobro innego. Orientacja na innych "altruizm"-— Orientacja na siebie "egoizm". Od nauczyciela oczekuje się, że będzie przekładał dobro ucznia nad własną pomyslność. Mowi sie, że zawod nauczyciela to misja. Z drugiej strony relacja na wolnym rynku relacja kupiec- klient. tu oczywsice nie oczekujemy ze kupiec bedzie przekladal swoje dobro.

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.